Skip to content

Byggalliansen

Bygg förtroende med film – så visar ni vad ni verkligen står för

Av Billy Woll

Dela inlägg

Marknadsföring ingår gratis för alla partners anslutna till Byggalliansen.

Inte med? 

Ingen fara. 

Du kan ändå boka våra tjänster inom marknadsföring.

Möt Mory, filmare specialiserad på byggbranschen

Att som byggföretag filma sin vardag är inte bara ett sätt att visa upp snygga resultat. Det är ett kraftfullt verktyg för att bygga tillit, attrahera kunder och visa vad som gör just er unika.

Vi har pratat med Mory, filmare hos oss på Byggalliansen, om varför rörlig bild blivit ett självklart verktyg för byggföretag som vill ligga steget före.

”Folk vill se det som händer – inte bara läsa om det”

– Många kunder har väldigt lite insyn i vad som faktiskt sker på en byggarbetsplats. En film som visar hantverket, människorna och processen skapar något som en offert aldrig kan: förtroende, säger Mory.

Idag spelar inte alltid priset den största rollen. Förtroende är hårdvaluta.

Kunder vill se att det finns ansvarstagande, yrkesstolthet och ordning – och det gör man allra bäst genom att visa upp det i sin rätta miljö. Det försöker jag alltid förmedla genom mina filmer.

Alla företag är olika – varje film börjar där ni är

Alla byggföretag är inte på samma plats i sin tillväxtresa. En del har en tydlig utmejslad varumärkesplattform, andra har inte ens börjat tänka i de banorna.

– Det viktiga för mig är att förstå var företaget befinner sig och vad man vill signalera. Jag försöker alltid lyssna in det innan vi börjar filma. Vi sätter en vinkel som passar företaget – kanske ett projekt, en arbetsledare, ett arbetssätt. Sedan bygger vi filmen som ett utsnitt ur verkligheten, berättar Mory.

Varje film blir unik, men alltid trovärdig.

Trygg på bygget – med kameran som verktyg

Mory är van att röra sig i byggmiljöer genom sitt arbete hos Byggalliansens olika företag, och hans arbetssätt har blivit anpassat därefter.

– Jag jobbar alltid med rätt skyddsutrustning och stör inte produktionen. Jag vill lyfta det som är unikt med just det företaget – utan att det känns tillrättalagt. Det är när det är äkta som det verkligen går genom skärmen och berör människor. 

”Vi skulle gjort det här tidigare”

Responsen från byggföretag inom Byggalliansen som fått ta del av Morys filmarbete är tydlig.

– Det vanligaste jag hör är: “Jag trodde inte det skulle bli så proffsigt” eller “Fan, det här skulle vi gjort för länge sen.” Många blir faktiskt lite stolta när de ser resultatet – de inser hur mycket kompetens som finns i teamet, och hur bra det faktiskt ser ut när det fångas på rätt sätt. Byggalliansen är en fantastisk plats att utvecklas på, som människa och som filmare. 

Redo att visa vad ni går för?

Bygg handlar inte bara om betong och reglar – det handlar om relationer, ansvar och förtroende.

En film kan vara första steget till att attrahera både bättre kunder och starkare medarbetare.

Vill du bygga ert företags filmkartotek? 

Känner du dig redo att ta det steget? 

Boka Mory hos Byggalliansen idag – och ta kontroll över hur ert företag uppfattas.

Dela inlägg

Billy Woll

VD, Byggalliansen

Billy Woll

Projektsamordnare, Byggalliansen

Redo att påbörja ditt projekt?

Vill du renovera smart och spara pengar under resten av 2025? Låt Byggalliansen hjälpa dig att hitta rätt hantverkare i Stockholm.

Vårändringsbudgeten presenteras i sin helhet 15 april.